Uroczyste Otwarcie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

1. Nazwa projektu:

Uroczyste Otwarcie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego 19 i 20.09.2014r.

2. Opis projektu

Cztery i pół tysiąca widzów, przedstawiciele władz Europy i Polski, politycy, samorządowcy, wybitni artyści polscy oraz zagraniczni wzięli udział w otwarciu siedziby Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jest to jeden z najbardziej unikatowych i nowoczesnych budynków teatralnych na świecie i pierwszy – od blisko 40 lat - teatr dramatyczny wybudowany od podstaw w Polsce. GTS powstał dzięki współpracy samorządów z organizacją pozarządową.

Dzień otwarcia rozpoczął się spacerem po teatrze. Polskich i zagranicznych dziennikarzy oprowadził dyrektor i pomysłodawca GTS Prof. Jerzy Limon. „Nasz teatr jest szkatułą, której otwierane wieko – dach - skrywa skarb. Jego mur chroni to, co mamy najcenniejszego - sztukę.” – powiedział na wstępie.

O godzinoie 15:00 odbyła się konferencja prasowa z udziałem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Profesor Małgorzaty Omilanowskiej; Marszałka Województwa Pomorskiego, Mieczysława Struka; Prezydenta Miasta Gdańska, Pawła Adamowicza; reżysera Andrzeja Wajdy; Wiceprezes NDI SA, Małgorzaty Winiarek – Gajewskiej oraz Prof. Jerzego Limona.

Część oficjalna rozpoczęła się o godzinie 17:00. Gospodynią wieczoru była Grażyna Torbicka. Rozpoczęła się słowem Karola, Księcia Walii – patrona GTS. Żałował, że nie mógł się pojawić osobiście na uroczystości otwarcia teatru, tym bardziej, że jego powstanie wspierał od ponad 20 lat. W przesłanym specjalnie na tę okazję materiale filmowym Książe Karol nawiązał do ciągłości kultury europejskiej wyrażonej poprzez powstanie teatru i podkreślił, że jest ono celebracją ziszczenia wieloletniego marzenia.

Premier Donald Tusk, Gdańszczanin, przybył na uroczystość wraz z małżonką. Podkreślał, że jest to dzień teatru i Profesora Limona, którego sen się ziścił. „Chwile zwątpienia miał każdy z nas, ale dzięki temu, że - Jurku - wierzyłeś w niemożliwe, ten teatr istnieje i zachwyca nas wszystkich swoim wyglądem, swoją funkcjonalnością, nowoczesnością i odwagą. Bo trzeba było odwagi, żeby nie tylko pomyśleć o tym teatrze, ale też, żeby go w taki sposób zaprojektować i uprzeć się, że zbuduje się (...) teatr, co do potrzeby którego niektórzy wątpili” - powiedział Premier Tusk. „Gdańsk zasługuje na najpiękniejszy i najnowocześniejszy teatr w Europie i w takim dzisiaj jesteśmy”, dodał.

Pozostali goście otwarcia, Minister Omilanowska, Marszałek Struk oraz Prezydent Adamowicz dziękowali wszystkim osobom, które, począwszy od założenia instytucji w 2008 roku, przyczyniły się powstania teatru.

Profesor Limon wygłosił mowę zatytułowaną „Pochwała szaleństwa”, którą zakończył słowami: „Bardzo was proszę, pamiętajcie, że szaleństwo jest utkane z tej samej materii co sny. Więc nie mówcie, że jest inaczej, że tego co widzę nie ma, bo chciałbym, żeby ten sen trwał wiecznie”.

Wszystkie oficjalne wystąpienia znamienitych gości były przeplatane niezwykłymi, pełnymi inteligentnego dowcipu występami artystycznymi tancerzy Sopockiego Teatru Tańca, z gościnnym udziałem tancerek Akrobatycznego Teatru Tańca MIRA- ART. Brytyjskim akcentem była scenka historyczna z udziałem aktorów The Shakespeare’s Globe, którzy jutro, jako pierwsi, następnego dnia wystawili na deskach GTS „Hamleta” w reżyserii Dominica Dromgoole’a i Billa Buckhursta.

Przed godziną 22, na oczach blisko 4500 osób, które zgromadziły się przed budynkiem, aby wziąć udział w publicznym otwarciu teatru, został otwarty niezwykły, ogromny, dwuskrzydłowy dach, dzięki któremu w teatrze będzie można grać spektakle zarówno w zamkniętej przestrzeni, jak i pod gołym niebem i przy świetle dziennym, jak w czasach renesansu.

Gdańszczanie oraz goście z całej Polski i z zagranicy wspólnie podziwiali odbywające się na zewnątrz budynku artystyczne „oblężenie” teatru. Wyjątkowy kunszt sztuki szermierskiej zaprezentowali artyści, którzy przybyli z Hiszpanii z Królewskiej Wyższej Szkoły Sztuk Dramatycznych w Madrycie (RESAD). Towarzyszyli im uczniowie szkoły szermierczej w Gdańsku. Wybór tej formy artystycznej nie był przypadkowy, gdyż nawiązywał do Szkoły Fechtunku, mieszczącej się od początku XVII wieku w miejscu, gdzie obecnie powstał GTS.

Finałem części artystycznej był niesamowity występ Akrobatycznego Teatru Tańca MIRA- ART., którego aktorzy – akrobaci i tancerze, fruwali nad głowami widzów, schodzili pionowo po murach i tańczyli, zawieszeni na ogromnym kole, które wyleciało z wnętrza teatru przez jego otwarty dach.

Prawdziwe otwarcie nastąpiło jednak w chwili, gdy do wnętrza teatru weszli pierwsi widzowie. Tej nocy kilka tysięcy osób przeszło przez wnętrze nowego teatru, a witali ich dzielni młodzi szermierze oraz pracownicy teatru.